2010 m. birželio 6 d., sekmadienis

Gaivus vėjelis

Kodėl toks pavadinimas? Gaivus vėjelis man asocijuojasi su kita gerų studijų idėja. Ši idėja atrodo akivaizdi ir joje yra dalis Universiteto istorijos. 

Geros sudijos - laisvos studijos

Pirmieji Universitetai buvo įkurti šviesių protų, kuriems buvo įdomu. Juose studentai rinkdavosi ką nori studijuoti. Poreikis mokslui gimė ne iš poreikio turėti įrodymą, kad esi mokytas, o iš noro pažinti, žinoti, suprasti. Skamba gerai... Įdomu šiuolaikiniai medicinos atradimai ir perspektyvos? Pasikvieti srities ekspertą. Įdomu antrasis pasaulinis karas? ...

Šiuolaikinėse studijose, bent mūsų Tėvynėje reikia stengtis sudominti studentą (ir, matyt, per retai stengiamasi).  Toks požiūris viena iš jėgų, kurie įžiebia tokių projektų kaip Singularity University atsiradimą. Studentai ten ne mokomi, o skatinami domėtis. Visuomenėje taip pat matomas žalingas studijų poveikis. Kiek atsiranda visokių motyvacinių seminarų, koučerių (coacher). Žmonės atprato domėtis patys, rinktis ką jie nori veikti. Viskas nuspręsta už juos jau nuo pat mokyklos. Taigi kai išeini iš šios sistemos, kyla klausimai: O kas dabar? Nebėra kas atsako...

Vienas "laisvų" studijų aspektų - laisvė rinktis. Net mūsų kolegos iš kitos barikadų pusės (kad ir kaip būtų, barikada aukštesnė ar mažesnė vis dar egzistuoja) mano, jog studijos dažnai nėra praktiškos ir tikslingos, neskaitant bazinių kursų, o ką studijuoti toliau, net gi nėra labai svarbu. Gretutinis bakalauras, naujovė atsiradusi šiais metais ir kai kurios studijos mano įstaigoje suteikia ir tokį. Čia prisiminiau kolegos iš Olandijos pasakojimą, kaip jis rinkosi savo gretutinį bakalaurą. Ten įprastai ne pasirinkta specialybė suteikia gretutinį išsilavinimą, bet pačio studento pasirinkimas. Galbūt vadybininkui pravartu turėti šalutinį chemijos bakalaurą, jei jis ruošiasi dirbti chemijos pramonėje.

Akademinė laisvė, kitas laisvų studijų aspektas. Akademinė laisvė - laisvė reikšti savo pažiūras. Dėstyti ką nori dėstyti. Klausimas studentams: kaip manote kiek Jūsų dėstytojų dėsto kas jiems įdomu ir kiek dėsto pagal kažkieno sudarytą studijų programą, nes Jums reikia tai mokėti?

Vienoje mano studijų programoje studentas (-ė) paliko komentarą, bėda yra kad studentai neturi motyvacijos, bet išvis baisu, kai jos neturi ir dėstytojai. Ta pati apklausa pilna komentarų, kad studijos sausos, neįdomios, pasenusios. Ech, norėčiau pamatyti kai kurių darbuotojų veidus, kai skaitys šios apklausos rezultatus.

Tiek mano žodžių šiandien. Už laisvę.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą